ОСОБЛИВОСТІ КОНЦЕСІЙ В УКРАЇНІ

  • Viktoriia Khmurova к.е.н., доцент, доцент кафедри менеджменту, Київський національний торговельно-економічний університет, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-6398-6351
  • Oleksandra Rula студентка факультету міжнародної торгівлі та права, Київський національний торговельно-економічний університет, Київ, Україна http://orcid.org/0000-0002-6520-0340
Ключові слова: інвестиція; реструктуризація; концесія; інвестори; українська індустрія; державно-приватне партнерство.

Анотація

Стаття розкриває зміст поняття концесії, її сутність, мету, шляхи реалізації концесійних проєктів. Вона присвячена актуальній на сьогодні темі розвитку української інфраструктури. Прийняття Закону України про концесію дозволило широко розглядати питання інвестування коштів юридичних осіб-резидентів України в деякі галузі промисловості, які мало фінансуються державою. Цей Закон розкрив такі поняття, як концесія, державно-приватне партнерство, концесійний договір, концесіонер. Розглянуто перелік перспективних проектів, що підлягають концесії, а саме морських портів та аеропортів, залізничних та автомобільних доріг. У статті розкриваються питання про аварійний стан, відсутність ремонту та реконструкції автодоріг, подальша можливість інвесторів розвивати їх протягом не менш ніж 10 років. Викладаються погляди на проблеми морських портів (низький потік пасажирів та вантажу, перспектива прибутку завдяки збільшенню обсягу перевалки вантажу), залізничних доріг і вокзалів (знос рухомого складу, зниження кількості міжнародних пасажирських та вантажних перевезень) та можливість їх вирішення також завдяки концесійному договору. Проаналізовано концепції концесії аеропортів, можливість і необхідність інвестування в них приватного капіталу, при цьому залишаючи їх у державній власності, надання преференцій та додаткових гарантій бізнесу. Узагальнюється практичний досвід державно-приватного партнерства в практиці багатьох держав, в яких ефективне управління приватного капіталу забезпечило високі результати. Виділяються й описуються характерні особливості інвестицій, пов'язані зі створенням нових і збереженням старих робочих місць при переході на новітні етапи розвитку підприємств. У висновку розкриваються можливі шляхи пошуку інвесторів і довгострокові перспективи співпраці державних і бізнес-структур, що дозволить подальший розвиток і збереження в державній власності стратегічно значущих об'єктів.

Статистика завантажень

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Zakon Ukrainy "Pro kontsesiiu". Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR), № 48, st. 325 (2019) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/155-20 [in Ukrainian].
Zierova O.M. (2014). Mozhlyvosti vykorystannia kontsesiinoho mekhanizmu stymuliuvannia investytsiinoi diialnosti v sferi ZhKH Mezhdunarodni nauchni peryodycheskyi zhurnal «Fundamentalne y prykladne yssledovanyia v praktykakh vedushchykh nauchnkh shkol», № 4, S. 190-203. [in Ukrainian].
Hura O.L. (2013). Kontsesiia yak forma zaluchennia pryvatnykh investytsii. Zovnishnia torhivlia: ekonomika, finansy, pravo, № 1, S. 112–117. [in Ukrainian].
Sokolova N.M., Makovska Yu.A., Kharchenko K.H. (2013) Vykorystannia kontsesinykh uhod na osnovi derzhavnopryvatnoho partnerstva v dorozhnomu budivnytstvi. Avtomobilni dorohy i dorozhne budivnytstvo ( Vyp. 89), S. 137–145. [in Ukrainian].
Uzunov F.V. (2013). Modeli kontsesiinykh stosunkiv yak perspektyvna forma partnerstva derzhavnoho i pryvatnoho sektoriv. Investytsii: praktyka ta dosvid, № 20, S. 110–113. [in Ukrainian].
Kulikov A.I. (2013). Kontsesiia yak forma realizatsii spilnykh proiektiv derzhavy i biznesu. Ekonomika ta derzhava, № 5, S. 117–119. [in Ukrainian].
Slobodianiuk N.O.(2016). Kontsesiia yak instrument realizatsii investytsiinykh stratehii derzhavno-pryvatnoho partnerstva Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu, № 19, S. 140–143. [in Ukrainian].
Blanc-Brude F., Goldsmith H., Valila T. (2006). Ex Ante Construction Costs in the European Road Sector: A Comparison of Public-Private Partnerships and Traditional Public Procurement. EIB Economic and Finance Report, No. 2006. https://papers.ssrn.com/sol3/ papers.cfm?abstract_id=1104070 [in English].
Doni N. (2007). A Comparison of Alternative Procedures for Selection of the Private Partner in PPP Projects. SSRN Electronic Journal, 26 p. DOI: 10.2139/ssrn.1129780 [in English].
Sadka E. (2007) Public-Private Partnership – A Public Economics Perspective. CESifo Economic Studies, Volume 53, Issue 3, pp. 466–490 https://doi.org/10.1093/cesifo/ifm013 [in English].
Martimort D., Pouyet J.(2008). Build It or Not: Normative and Positive Theories of Public-Private Partnerships. International Journal of Industrial Organization, Special Issue on PPPs, Vol. 26(2), рp. 393–411 DOI: 10.1016/j.ijindorg.2006.10.004 [in English].
Raghuram G., Gangwar R. (2010). Lessons from PPPs of Indian Railways and Way Forward. Indian institute of management. Ahmedabad, 56 р. [in English].
Ukrainska pravda (2020, 07 lypnia). Navishcho Ukraini kontsesii https://www.epravda.com.ua/rus/columns/2020/07/7/662621/ [in Ukrainian].
1T. O. Oliinyk (2020). Shchodo pytannia zaprovadzhennia kontsesii na zaliznychnomu transporti Ukrainy. Ekonomika ta derzhava , № 2, s.122-126 [in Ukrainian].
Ukrainska pravda (2020, 26. chervnia) Khersonskyi port ofitsiino peredaly v kontsesiiu https://www.epravda.com.ua/rus/news/2020/06/26/662312/ [in Ukrainian].
Rubryka (2020, 27 zhovtnia) Shist ukrainskykh dorih zrobliat pryvatnymy: shcho tse oznachaie https://rubryka.com/2020/10/27/shist-ukrayinskyh-dorig-zroblyat-pryvatnymy-shho-tse-oznachaye/ [in Ukrainian].
Vidomosti Ministerstva infrastruktury Ukrainy (2020). Informatsiia pro ukrainski zaliznytsi https://mtu.gov.ua/content/informaciya-pro-ukrainski-zaliznici.html [in Ukrainian].
Ukrinform (2019, 29 zhovtnia). V Ukraini rozghliadaiut mozhlyvist peredachi aeroportu «Lviv» u kontsesiiu https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/2808250-v-ukraini-rozgladaut-mozlivist-peredaci-aeroportu-lviv-u-koncesiu.html [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 54
Завантажень PDF: 74
Опубліковано
2020-12-23